Pengenalan Huruf Hijaiyah Melalui Media Flash Card Pada Anak RA Ihyaul Qur’an

Authors

  • Fu'ad Arif Noor Sekolah Tinggi Pendidikan Islam (STPI) Bina Insan Mulia Yogyakarta
  • Istiqomah Istiqomah RA Ihyaul Qur'an Krandon Guntur Demak.

DOI:

https://doi.org/10.59342/jgt.v3i1.522

Keywords:

Hijaiyah; Letters; Flash Card; Media

Abstract

This study aims to find out and see playing while learning activities through flash card media in improving children's ability to recognize Hijaiyah letters. This study used 17 children aged 4-5 years as participants. The research model used in this study used the Kemmis and M.C Taggart design model using 3 cycles of each cycle using four steps, namely: planning, action, observation and reflection. The results of research using Flash Card media in increasing the ability to recognize children's hijaiyah letters are increasing, namely in the pre-cycle the child's ability is 48.07%, the first cycle the child's ability is 55.76%, the second cycle the child's ability is 80.76%, and the third cycle the child's ability 97.11%. It can be concluded that the use of Flash Card media can improve the ability to recognize children's hijaiyah letters in group A RA Ihyaul Qur'an Krandon Guntur Demak.

References

Abdurohim, Acep Iim. (2012). Pelajaran Tajwid, Bandung: Diponegoro.

Ahmadi, Abu. (2009). Psikologi Umum, Jakarta: Rineka Cipta.

Aminah, Siti. (2018). Pentingnya Mengembangkan Ketrampilan Mendengarkan Efektif Dalam Konseling, Jurnal Educatio, Vol. 4 No. 2, November 2018.

Arifin, Zainal. (2012). Penelitian Pendidikan, Bandung: Remaja Rosdakarya.

Arsyad, Azhar. (2016). Media Pembelajaran, Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Arumsari, Dewi. (2019). Media Flash Card Untuk Mengenalkan Huruf Hijaiyah Pada Anak Kelompok TK A, Disertasi Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Muhammadiyah Surakarta, Karanganyar.

Asfiyaturrofiah, Itsnaini. (2018). Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah Dengan Media Flash Card Pada Anak Kelompok A Di RA Alhuda, Rejowinangun, Kotagede, Yogyakarta, Jurnal eprints@UNY, September 2018.

Damayanti, Deni. (2018). Senang dan Bahagia Menjadi Guru PAUD Tips dan Trik Mengelola Diri dan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Araska.

Departemen Pendidikan Nasional. (2012). Kamus Bahasa Indonesia, Pusat Bahasa. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Depertemen Agama RI Al-Hikmah. (2018). Al-Qur’an dan terjemahannya, Bandung:: Diponegoro.

Djamarah, Syaiful Bahri. (2011), Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

El-Khuluqo, Ihsana. (2015). Manajemen PAUD (Pendidikan Anak Usia Dini).

Febriani, https://ejournal.unp.ac.id/index.php/paud/article/view/1651/

Hadi, Sutrisno. (2009). Metodelogi Research, Yogyakarta: FB UGM.

Imroatun. (2017). Pembelajaran Huruf Hijaiyah bagi Anak Usia Dini, Jurnal Proceedings of The 2nd Annual Conference on Islamic Early Childhood Education, Vol. 2, Agustus 2017.

Indriana, Dina. (2011). Ragam Alam bantu Media Pengajaran, Yogyakarta: Diva Press.

Isjoni. (2011). Model Pembelajaran Anak Usia Dini. Bandung: Alfabeta.

Jamaris, Martini. (2006). Perkembangan Dan Pengembangan Anak Usia Taman Kanak-kanak, Jakarta: Gramedia.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014, Jakarta: Depdiknas.

Najaa, Muhammad Ainun. (2018). Cara Cepat & Mudah Belajar Baca Al-Qur’an. Yogyakarta: Checklist.

Rasyid, Harun. (2009). Asesmen Perkembangan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Multi Pressindo.

Rosyada, Dede. (2010). Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press.

Santrock, John W. (2010). Perkembangan Anak, Jakarta: Erlangga

Sofyan, Hendra. (2014). Perkembangan Anak Usia Dini dan Cara Praktis Peningkatannya. Jakarta: Informedika.

Sudijono, Anas. (2019). Pengantar Statistik Pendidikan, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2019.

Suminah, Enah. (2015). Pedoman Penilaian Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini.

Syamsi, Hasan. (2017). Modern Islamic Parenting Cara mendidikan Anak Masa Kini Dengan Metode Nabi. Solo: AISAR Publishing.

Wasik, Carol Seefelt. dan Barbara A. (2008) Pendidikan Anak Usia Dini. Alih Bahasa: Pius Nasar. Yogyakarta: UHAMKA Press.

Downloads

Published

2024-04-30

How to Cite

Noor, F. A., & Istiqomah, I. (2024). Pengenalan Huruf Hijaiyah Melalui Media Flash Card Pada Anak RA Ihyaul Qur’an . Jurnal Generasi Tarbiyah: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 18–43. https://doi.org/10.59342/jgt.v3i1.522