Kepemimpinan Kepala Sekolah di Sekolah Dasar Islam Terpadu

Authors

  • Anggili Pratama Universitas Battuta

DOI:

https://doi.org/10.59342/jgt.v2i1.188

Keywords:

Leadership, principal, Elementary School, Integrated Islam

Abstract

Leadership is the process of influencing the activities of a group to achieve the goals set. The principal is the leader in the school who is fully responsible. The principal at SD IT (Integrated Islamic Elementary School) has an important role in developing the school and improving the quality of education. This study aims to dig deeper into the principal's leadership practices and strategies in SD IT and their impact on student performance and teaching quality. Through the qualitative method of Library Research it can be concluded that in carrying out his leadership the IT SD principal must pay attention to the following: establishing a clear school vision and mission, Leading by example, Developing an appropriate curriculum, Motivating teachers and students, Managing finances and human resources, Establish a good relationship with parents of students

References

________________. Kamus Besar Bahasa Indonesia. [Online]. Tersedia di: https://kbbi.kemdikbud.go.id/

Alfarizi, Y., & Kejora, M., T., B. (2022). Upaya Kepala Sekolah Dalam Menerapkan Hubungan Budaya Organisasi Dengan Perilaku Belajar Siswa Di Sdit Ash-Shofa Bekasi. PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran). 5(2). 243-253.

Fitria, J. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Membina dan Meningkatkan Profesionalitas Pendidikan Agama Islam. Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media, 2 (1). 52-61.

Gumilar, M., R. (2023). Implementasi Pembentukan Karakter padaSiswa SD Islam Terpadu. Jurnal Dirosah Islamiyah, 5(1). 248-262

Habe, M., J. dkk. (2022). Faktor Penentu Keberhasilan Kepemimpinan Pendidikan Islam. JIM: Jurnal Ilmu Multidisiplin. 1(2). 304-313.

Hermawan, A. (2021). Penguatan Kepemimpinan Melayani Kepala Sekolah. Bogor: Bukit Mas Mulia.

Hutahaian, W., S. (2021). Teori Kepemimpinan. Malang: Ahlimedia Press.

Imam Machali and Ara Hidayat. (2018). The Hand Book of Education Management. Yogyakarta: Kencana.

Jafry, N. (2016). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah. Yogyakarta: Depublising.

Kharisma, A. dkk (2022).Kepemimpinan Transformatif Kepala Sekolah di Lembaga Pendidikan SD IT Taruna Al-Qur`an. PANDAWA : Jurnal Pendidikan dan Dakwah. 4(1). 96-110.

Ritonga, N., A. (2020) Peran Kepala Sekolah Dalam Menciptakan Iklim Kerja Yang Kondusif di SD IT Ummi Aida Medan. Continuous Education : Journal of Science and Research.1(1). 43-55.

Rustandi & Supriyad, Y. (2022).Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Implementasi Sistem Manajemen Mutu Terhadap Peningkatan Motivasi Kerja Guru di Sekolah Dasar Islam Terpadu (SD-IT) Assalamah Kota Depok. Jurnal Pendidikan Tambusai. 6(2). 14778-14799.

Saputra, M., F., dkk. (2021). Peningkatan Profesional Guru Melalui Regulasi Kepemimpinan Kepala Sekolah di SD IT Salsabila 2 Yogyakarta. Risalah: Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 7(1). 84-95.

Saudah, S. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru di SD Islam Terpadu Ulul Albab 01 Purworejo. Jurnal Ar-Rihlah Inovasi Pengembangan Pendidikan Islam. 4(2). 239-261.

Sikumbang, E., & Nasution, P., M., G. (2023). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Menerapkan Konsep Merdeka Belajar di Sekolah Dasar Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1). 96 – 104.

Supandi. S., R. (2023). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah terhadapKinerja Guru. PKWU: Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan. 11(1). 113 -128.

Sutama, G., A., L. (2021). Kepemimpinan Kepala SDIT Muhammadiyah Truko Dimasa Covid-19. Equilibrium : Jurnal Pendidikan,10(2). 170-176.

Waston & Taryanto.(2018). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Terpadu Muhammadiyah Jumapolo Karanganyar. PROFETIKA, Jurnal Studi Islam, 20(1), 61-70.

Putra, Wiene, and Karina Wanda. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI 10, no. 4 (December 31, 2023): 810-817. Accessed December 23, 2024. https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/modeling/article/view/2191.

Wanda , K. ., Dahnial , I. ., & Pratiwi , I. . (2023). TRANSISI MODIFIKASI KELAS TEKNOLOGI INSTRUKSIONAL VIRTUAL MENGGUNAKAN MODEL SAMR DAN TPACK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MAHASISWA PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(2), 77–84. https://doi.org/10.31004/jrpp.v6i2.17661

UPAYA PENINGKATAN SARANA DAN PRASARANA DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA DI MTsN 9 BIREUEN. (2023). Jurnal Tarbiyah Almuslim, 1(2), 64-70. https://ejournal.iai-almuslimaceh.ac.id/index.php/JTA/article/view/50

Pengaruh Kebijakan Pendidikan Dalam Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Menengah Pertama (SMP). (2023). Journal of International Multidisciplinary Research, 1(2), 741-744. https://doi.org/10.62504/wrjjgr65

Fungsi Kebijakan Pendidikan. (2023). Journal of International Multidisciplinary Research, 1(2), 688-693. https://doi.org/10.62504/eh859w05

Formulasi Kebijakan Pendidikan. (2023). Journal of International Multidisciplinary Research, 1(2), 672-678. https://doi.org/10.62504/7x675g26

Evaluasi Kebijakan Pendidikan. (2023). Journal of International Multidisciplinary Research, 1(2), 679-687. https://doi.org/10.62504/t6yh3470

Putra, W. S. ., & Wanda, K. . (2023). MENINGKATKAN MUTU PEMBELAJARAN SEJARAH KEBUDAYAAN ISLAM BERBASIS KEMAMPUAN WARGA DI MADRASAH TSANAWIYAH . Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(2), 373–380. https://doi.org/10.31004/jrpp.v6i2.18189

Putra, Wiene Surya (2017) PENGEMBANGAN VIDEO ANIMASI 2D UNTUK PEMBELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR NEGERI NO.024183 BINJAI. Masters thesis, UNIMED.

Putra, Wiene, and Karina Wanda. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI 10, no. 4 (December 31, 2023): 810-817. Accessed January 5, 2025. https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/modeling/article/view/2191.

Putra, . W. S. ., Lubis, H. W. ., & Putri, E. E. . (2022). APLIKASI MEDIA SOSIAL PADA PARTISIPASI DAKWAH ISLAM DESA SIDOREJO LANGKAT. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 1942–1948. https://doi.org/10.31004/cdj.v3i3.9400.

Widiastuti, S,. A. & Permana, H. (2023) Gaya Kepemimpinan Situasional Pimpinan Sekolah SDIT Ash-Shofa dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Journal on Education. 5(2). 2088-2093.

Wijaya,I., S. & Al-Amin, M. (2020). Strategi Public Relations dalam Pengembangan Brand Image Sekolah di Sekolah Dasar Islam Terpadu (SDIT) Kota Samarinda. Lentera, 4(2).152-169.

Downloads

Published

2023-04-29

How to Cite

Pratama, A. (2023). Kepemimpinan Kepala Sekolah di Sekolah Dasar Islam Terpadu. Jurnal Generasi Tarbiyah: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 47–54. https://doi.org/10.59342/jgt.v2i1.188

Issue

Section

Articles